Driven Creatures is out now
Credits Cover photo: Tomas Martinez Soldevilla, www.rawformat.org Please order here: http://www.lindo.at/ Tracklist
1) Running Wild 2) The Bluest Hour 3) Fire at the Bottom of the Ocean 4) What will it be 5) The Inner Sea 6) Dark Butterfly 7) You and Me 8) Tears of Mine 9) Free Climbers 10) Sublimely Mad |
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Pressetext deutsch:
Laura Rafetseder liebt es, tief ins Innenleben abzutauchen. Nach dem Schwimmen in der Arktik (Swimmers in the Arctic Sea 2016) sind es die inneren Ozeane, die ihre Aufmerksamkeit erregen. Dort brennen Feuer die der Wind anfacht und spielen Schatten in der Dunkelheit (Fire at the bottom of the ocean). Aber sie besingt nicht nur das Feuer, das uns antreibt, und die Tiefe, die uns anzieht. Wir sind auch eingesperrte Raubtiere (Running Wild) und dunkle Schmetterlinge (Dark Butterfly).
Denn das Leben in den späten zehner Jahren ist kompliziert. Online-Dating macht scheinbar eine never ending Flut an Möglichkeiten auf. Das klassische Familienmodell funktioniert immer weniger, immer mehr Menschen beginnen neue Formen von Beziehungen auszuloten - und stoßen dabei an die Grenzen der Klassengesellschaft. Wir sind getriebene, und sie versucht uns mit Geboten und Verboten zu kontrollieren, statt uns die Möglichkeit zu geben, zu untersuchen, wer wir denn wirklich sind und sein wollen.
Vorabsingle Running Wild ist eine Variation auf das Thema „a prayer for the wild at heart kept in cages“ – während The Bluest Hour fragt, ob es nicht wir selbst sind, die uns zu Gefangenen unserer selbst machen.
Laura Rafetseder stellt einmal mehr die Frage nach der Liebe jenseits der Klassengesellschaft - in einer Gesellschaft frei von Frauenunterdrückung, Profitlogik und den ökonomischen Fesseln, die uns verwehren, so zu leben, wie wir leben wollen. Es geht dabei um ein umfassenderes Sein. Es ist die Sehnsucht danach, die uns ausmacht.
Weibliche Sexualität wird im Kapitalismus stets auf das verwertbare reduziert, alles wird zur Ware. Bin ich Objekt oder Subjekt, bzw. wer macht mich dazu? Wo beginnt und endet Selbstbestimmung? Wenn weibliches Begehren gesellschaftlich akzeptiert ist, wieso verstecken wir es dann - und wie gefährlich ist es, das nicht zu tun? Wie schützen wir uns vor ungebetenen Reaktionen? Warum funktionieren individuelle Lösungen nicht? Und warum ist das System das Problem?
Die Songs auf driven creatures sind nach 3 Jahren Online-Dating entstanden, mit Hoch und Tiefs, dem Treffen interessanter Menschen, sich Ver- und Entlieben, Gewinnen neuer Freundschaften und dem Entstehen künstlerischer Kollaborationen. Kurz, einer Reise zu sich selbst. Es sind Songs des Begehrens und des Scheiterns (Bluest Hour, Tears of mine), aber auch der Ungewissheit (What will it be). Denn was finden wir, wenn wir an den Grund des Ozeans abtauchen? Doch nur uns selbst (The Inner Sea). Sich selbst zu lieben ist gar nicht so einfach.
“Was wir also heutzutage vermuten können über die Ordnung der Geschlechtsverhältnisse nach der bevorstehenden Wegfegung der kapitalistischen Produktion ist vorwiegend negativer Art, beschränkt sich meist auf das, was wegfällt. Was aber wird hinzukommen? Das wird sich entscheiden, wenn ein neues Geschlecht herangewachsen sein wird: ein Geschlecht von Männern, die nie in ihrem Leben in den Fall gekommen sind, für Geld oder andre soziale Machtmittel die Preisgebung einer Frau zu erkaufen, und von Frauen, die nie in den Fall gekommen sind, weder aus irgendwelchen andern Rücksichten als wirklicher Liebe sich einem Mann hinzugeben, noch dem Geliebten die Hingabe zu verweigern aus Furcht vor den ökonomischen Folgen. Wenn diese Leute da sind, werden sie sich den Teufel darum scheren, was man heute glaubt, daß sie tun sollen; sie werden sich ihre eigne Praxis und ihre danach abgemeßne öffentliche Meinung über die Praxis jedes einzelnen selbst machen - Punktum.“ – Friedrich Engels, Ursprung der Familie
„Driven Creatures“ ist nach „Swimmers in the Arctic Sea“ (2016) und „The Minor Key Club“ (2012) das dritte Solo-Album von Singer/Songwriterin Laura Rafetseder. In den frühen zehner Jahren hatte sie sich einen Namen von Laura & the Comrats und deren Debüt „Creating Memories“ gemacht. 2012 supportete sie u.a. Billy Bragg in Graz. Songs von Laura Rafetseder erschienen u.a. auf Compilations wie Wien Musik 2011 (monkey) und Between the Lines V (Vienna Songwriting Association).
Pressestimmen:
"Die wunderbare Sängerin Laura Rafetseder hat sich zu einer der authentischsten & stärksten Songwriterinnen des Landes entwickelt. Eine Stimme in der man sich verlieren möchte." (Freizeit-Kurier)
„Auch wenn man nicht auf die sehr starken Texte hört, entfalten die faszinierenden Songs und Laura Rafetseders Stimme eine ganz merkwürdige Sogwirkung.“ (Kurier)
"Unser vielleicht schwerster Fehler 2012: Die "Vorgruppe" beim Billy Bragg Konzert in Graz sausen zu lassen und stattdessen im Foyer des Volkshauses gemütlich zu plaudern. Laura Rafetseder hat nämlich alle, die schon zu diesem Zeitpunkt im Saal waren, von ihren Qualitäten überzeugt. Rafetseders Stimme lässt einen nicht mehr los.“ (www.haubentaucher.at)
"Laura Rafetseder versucht nicht, irgendwelchen aktuell erfolgreichen Strömungen zu entsprechen, sondern verfolgt ihren eigenen Weg. Dieser ist höchst eigenständig, ungemein selbstbewusst und mit einem hohen Wiedererkennungswert versehen." (Mica)
Press Info english:
Laura Rafetseder loves digging and diving deep. After swimming in the arctic sea (her album in 2016) she moves her attention to the inner oceans. On the bottom of those inner seas you can find burning fires spread by the wind as well as shadows in the dark (fire at the bottom of the ocean). But it's not only the fire that drives us and the depth that draws us towards it - we are also beasts of prey kept in cages (running wild) and dark butterflies (dark butterfly).
Modern life is complicated - online-dating opens a never ending flood of possibilities. The classic family model seems to work less and less, more and more people start looking for new forms of relationships - and clash with the boundaries of society. We are driven, but society tries to control us with do's and don't's instead of enabling us to find out who we really are and want to be.
Laura Rafetseder asks once more what love after capitalism could be like - in a society free of women's oppression, drive for profits and the economic chains that keep us from living the lives we want to live. Female sexuality is being reduced to a commodity. Women are punished if they cross the narrow limitations accepted by society by being who they are. How dangerous is it to expose yourself as a woman? How dangerous is it to show female desire? How do we protect ourselves from unwanted responses? Love after capitalism - it might be more elusive and we might be confronted with downsides, but without the violent side effects of class society.
The songs on driven creatures were the result of 3 years of online-dating, with ups and downs, meeting interesting people, falling in and out of love, making music, love and new friends - in short, a journey to oneself (fire at the bottom of the ocean). These are songs of desire, failure and excitement, but also uncertainty (what will it be). Because what will we find if we dive down to the bottom of the ocean? Nothing but ourselves (the inner sea). Loving yourself is not as easy as it sounds.
“What we can now conjecture about the way in which sexual relations will be ordered after the impending overthrow of capitalist production is mainly limited for the most part to what will disappear. But what will there be new? That will be answered when a new generation has grown up: a generation of men who never in their lives have known what it is to buy a woman’s surrender with money or any other social instrument of power; a generation of women who have never known what it is to give themselves to a man from any other considerations than what they really want. When these people are in the world, they will care precious little what anybody today thinks they ought to do; they will make their own practice and their corresponding public opinion about the practice of each individual – and that will be the end of it.”
Friedrich Engels, origin of the family
„Driven Creatures“ is the third solo album of singersongwriter Laura Rafetseder after „Swimmers in the Arctic Sea“ (2016) und „The Minor Key Club“ (2012). Austrian newspaper Kurier called her "one of the most authentic and strongest songwriters of the country" in 2012, when she also opened for Billy Bragg in Graz. Songs by Laura Rafetseder are featured on various Compilations.
press:
"Singer Laura Rafetseder has blossomed into one of the most authentic and strongest songwriters of the country. A voice to lose yourself in." (Freizeit-Kurier)
"Even if you don't listen to the very strong lyrics, the fascinating songs and Laura Rafetseder's voice are strangely hypnotic." (Kurier)
"Perhaps our most serious mistake in 2012: to skip the opener at the Billy Bragg concert in Graz and instead chat in the foyer of the Volkshaus. Laura Rafetseder convinced everyone who was already in the hall at that time of her qualities. Rafetseder's voice is a constant source of inspiration." (www.haubentaucher.at)
"Laura Rafetseder does follow any successful trends, but pursues her own path, which is highly independent, incredibly confident and highly recognizable." (Mica)
Driven Creatures - Song by Song wordrap
Running Wild
"This is a song about female desire. It is also a variation on the theme 'a prayer for the wild at heart kept in cages'. Other female singers have also touched upon the theme of females as hunters (Laura Marling, Anna Calvi), this is one more take on it. Sexual energy is a force that drives us, but class society finds it hard to deal with it - we are either made into desireless objects or sexism hits back and haunts us in return."
The Bluest Hour
"This song was inspired by a dream i had. There were a lot of wild colours in this one, especially blue and yellow. I dreamed i had a blue shellfish with yellow stripes taped to my hand. In a way its a song about the drugs our own bodies produce and addiction to fear and risk taking. Colours do play a strong role, hence the line in the chorus 'paint me on the floor'."
Fire at the Bottom of the Ocean
"This song continues the theme of female desire. There is a fire that burns deep within us - on the bottom of our oceans. I love contradictions and the contradiction of different elements is a very interesting one. There is fire, it is spread by the wind, but that, in my world, happens at the bottom of the ocean. There are all these powerful forces within us and in our psyche. It is also a song about not being broken and holding your head up high."
What will it be
"The lovely piano is played by my dad on this one, which gives the song a rich melodic texture. The song boils down to the one key question people have: 'will you love me as i am'. And that there is no wrong and no right, just the truth of the moment."
The Inner Sea
"I wrote this 20 years ago. It has the charm of a 20 year old wondering what life has to offer and when it will start. Also continues the sea theme."
Dark Butterfly
"Also partly inspired by a dream about dark, poisenous butterflies. A very sensual song. The first of a couple of songs that were inspired by my online dating experience."
You and Me
"You and me babe are like poems / a black and white photograph at night"
Tears of Mine
"Written on a terrace in August, under the starry sky with hints of mint in the air. It is about recognising another person's grief but also about realising that you will create sorrow for the other person if you project your grief onto them, hence that its better to pull back. Very glad to say my dad provided piano for this as well."
Free Climbers
"About the process and thrill of jumping off the cliff and down the waterfall, of falling in love, letting yourself fall in love. And then do it all over again. And not letting urself be brought down by failure or by finding yourself alone in the water, but enjoying the process."
Sublimely Mad
"we have nothing to fear but ourselves / we have nothing to lose but our shells / we have nothing to gain but the crown of the sea / we have nothing to win but the wind in the trees"
Laura Rafetseder liebt es, tief ins Innenleben abzutauchen. Nach dem Schwimmen in der Arktik (Swimmers in the Arctic Sea 2016) sind es die inneren Ozeane, die ihre Aufmerksamkeit erregen. Dort brennen Feuer die der Wind anfacht und spielen Schatten in der Dunkelheit (Fire at the bottom of the ocean). Aber sie besingt nicht nur das Feuer, das uns antreibt, und die Tiefe, die uns anzieht. Wir sind auch eingesperrte Raubtiere (Running Wild) und dunkle Schmetterlinge (Dark Butterfly).
Denn das Leben in den späten zehner Jahren ist kompliziert. Online-Dating macht scheinbar eine never ending Flut an Möglichkeiten auf. Das klassische Familienmodell funktioniert immer weniger, immer mehr Menschen beginnen neue Formen von Beziehungen auszuloten - und stoßen dabei an die Grenzen der Klassengesellschaft. Wir sind getriebene, und sie versucht uns mit Geboten und Verboten zu kontrollieren, statt uns die Möglichkeit zu geben, zu untersuchen, wer wir denn wirklich sind und sein wollen.
Vorabsingle Running Wild ist eine Variation auf das Thema „a prayer for the wild at heart kept in cages“ – während The Bluest Hour fragt, ob es nicht wir selbst sind, die uns zu Gefangenen unserer selbst machen.
Laura Rafetseder stellt einmal mehr die Frage nach der Liebe jenseits der Klassengesellschaft - in einer Gesellschaft frei von Frauenunterdrückung, Profitlogik und den ökonomischen Fesseln, die uns verwehren, so zu leben, wie wir leben wollen. Es geht dabei um ein umfassenderes Sein. Es ist die Sehnsucht danach, die uns ausmacht.
Weibliche Sexualität wird im Kapitalismus stets auf das verwertbare reduziert, alles wird zur Ware. Bin ich Objekt oder Subjekt, bzw. wer macht mich dazu? Wo beginnt und endet Selbstbestimmung? Wenn weibliches Begehren gesellschaftlich akzeptiert ist, wieso verstecken wir es dann - und wie gefährlich ist es, das nicht zu tun? Wie schützen wir uns vor ungebetenen Reaktionen? Warum funktionieren individuelle Lösungen nicht? Und warum ist das System das Problem?
Die Songs auf driven creatures sind nach 3 Jahren Online-Dating entstanden, mit Hoch und Tiefs, dem Treffen interessanter Menschen, sich Ver- und Entlieben, Gewinnen neuer Freundschaften und dem Entstehen künstlerischer Kollaborationen. Kurz, einer Reise zu sich selbst. Es sind Songs des Begehrens und des Scheiterns (Bluest Hour, Tears of mine), aber auch der Ungewissheit (What will it be). Denn was finden wir, wenn wir an den Grund des Ozeans abtauchen? Doch nur uns selbst (The Inner Sea). Sich selbst zu lieben ist gar nicht so einfach.
“Was wir also heutzutage vermuten können über die Ordnung der Geschlechtsverhältnisse nach der bevorstehenden Wegfegung der kapitalistischen Produktion ist vorwiegend negativer Art, beschränkt sich meist auf das, was wegfällt. Was aber wird hinzukommen? Das wird sich entscheiden, wenn ein neues Geschlecht herangewachsen sein wird: ein Geschlecht von Männern, die nie in ihrem Leben in den Fall gekommen sind, für Geld oder andre soziale Machtmittel die Preisgebung einer Frau zu erkaufen, und von Frauen, die nie in den Fall gekommen sind, weder aus irgendwelchen andern Rücksichten als wirklicher Liebe sich einem Mann hinzugeben, noch dem Geliebten die Hingabe zu verweigern aus Furcht vor den ökonomischen Folgen. Wenn diese Leute da sind, werden sie sich den Teufel darum scheren, was man heute glaubt, daß sie tun sollen; sie werden sich ihre eigne Praxis und ihre danach abgemeßne öffentliche Meinung über die Praxis jedes einzelnen selbst machen - Punktum.“ – Friedrich Engels, Ursprung der Familie
„Driven Creatures“ ist nach „Swimmers in the Arctic Sea“ (2016) und „The Minor Key Club“ (2012) das dritte Solo-Album von Singer/Songwriterin Laura Rafetseder. In den frühen zehner Jahren hatte sie sich einen Namen von Laura & the Comrats und deren Debüt „Creating Memories“ gemacht. 2012 supportete sie u.a. Billy Bragg in Graz. Songs von Laura Rafetseder erschienen u.a. auf Compilations wie Wien Musik 2011 (monkey) und Between the Lines V (Vienna Songwriting Association).
Pressestimmen:
"Die wunderbare Sängerin Laura Rafetseder hat sich zu einer der authentischsten & stärksten Songwriterinnen des Landes entwickelt. Eine Stimme in der man sich verlieren möchte." (Freizeit-Kurier)
„Auch wenn man nicht auf die sehr starken Texte hört, entfalten die faszinierenden Songs und Laura Rafetseders Stimme eine ganz merkwürdige Sogwirkung.“ (Kurier)
"Unser vielleicht schwerster Fehler 2012: Die "Vorgruppe" beim Billy Bragg Konzert in Graz sausen zu lassen und stattdessen im Foyer des Volkshauses gemütlich zu plaudern. Laura Rafetseder hat nämlich alle, die schon zu diesem Zeitpunkt im Saal waren, von ihren Qualitäten überzeugt. Rafetseders Stimme lässt einen nicht mehr los.“ (www.haubentaucher.at)
"Laura Rafetseder versucht nicht, irgendwelchen aktuell erfolgreichen Strömungen zu entsprechen, sondern verfolgt ihren eigenen Weg. Dieser ist höchst eigenständig, ungemein selbstbewusst und mit einem hohen Wiedererkennungswert versehen." (Mica)
Press Info english:
Laura Rafetseder loves digging and diving deep. After swimming in the arctic sea (her album in 2016) she moves her attention to the inner oceans. On the bottom of those inner seas you can find burning fires spread by the wind as well as shadows in the dark (fire at the bottom of the ocean). But it's not only the fire that drives us and the depth that draws us towards it - we are also beasts of prey kept in cages (running wild) and dark butterflies (dark butterfly).
Modern life is complicated - online-dating opens a never ending flood of possibilities. The classic family model seems to work less and less, more and more people start looking for new forms of relationships - and clash with the boundaries of society. We are driven, but society tries to control us with do's and don't's instead of enabling us to find out who we really are and want to be.
Laura Rafetseder asks once more what love after capitalism could be like - in a society free of women's oppression, drive for profits and the economic chains that keep us from living the lives we want to live. Female sexuality is being reduced to a commodity. Women are punished if they cross the narrow limitations accepted by society by being who they are. How dangerous is it to expose yourself as a woman? How dangerous is it to show female desire? How do we protect ourselves from unwanted responses? Love after capitalism - it might be more elusive and we might be confronted with downsides, but without the violent side effects of class society.
The songs on driven creatures were the result of 3 years of online-dating, with ups and downs, meeting interesting people, falling in and out of love, making music, love and new friends - in short, a journey to oneself (fire at the bottom of the ocean). These are songs of desire, failure and excitement, but also uncertainty (what will it be). Because what will we find if we dive down to the bottom of the ocean? Nothing but ourselves (the inner sea). Loving yourself is not as easy as it sounds.
“What we can now conjecture about the way in which sexual relations will be ordered after the impending overthrow of capitalist production is mainly limited for the most part to what will disappear. But what will there be new? That will be answered when a new generation has grown up: a generation of men who never in their lives have known what it is to buy a woman’s surrender with money or any other social instrument of power; a generation of women who have never known what it is to give themselves to a man from any other considerations than what they really want. When these people are in the world, they will care precious little what anybody today thinks they ought to do; they will make their own practice and their corresponding public opinion about the practice of each individual – and that will be the end of it.”
Friedrich Engels, origin of the family
„Driven Creatures“ is the third solo album of singersongwriter Laura Rafetseder after „Swimmers in the Arctic Sea“ (2016) und „The Minor Key Club“ (2012). Austrian newspaper Kurier called her "one of the most authentic and strongest songwriters of the country" in 2012, when she also opened for Billy Bragg in Graz. Songs by Laura Rafetseder are featured on various Compilations.
press:
"Singer Laura Rafetseder has blossomed into one of the most authentic and strongest songwriters of the country. A voice to lose yourself in." (Freizeit-Kurier)
"Even if you don't listen to the very strong lyrics, the fascinating songs and Laura Rafetseder's voice are strangely hypnotic." (Kurier)
"Perhaps our most serious mistake in 2012: to skip the opener at the Billy Bragg concert in Graz and instead chat in the foyer of the Volkshaus. Laura Rafetseder convinced everyone who was already in the hall at that time of her qualities. Rafetseder's voice is a constant source of inspiration." (www.haubentaucher.at)
"Laura Rafetseder does follow any successful trends, but pursues her own path, which is highly independent, incredibly confident and highly recognizable." (Mica)
Driven Creatures - Song by Song wordrap
Running Wild
"This is a song about female desire. It is also a variation on the theme 'a prayer for the wild at heart kept in cages'. Other female singers have also touched upon the theme of females as hunters (Laura Marling, Anna Calvi), this is one more take on it. Sexual energy is a force that drives us, but class society finds it hard to deal with it - we are either made into desireless objects or sexism hits back and haunts us in return."
The Bluest Hour
"This song was inspired by a dream i had. There were a lot of wild colours in this one, especially blue and yellow. I dreamed i had a blue shellfish with yellow stripes taped to my hand. In a way its a song about the drugs our own bodies produce and addiction to fear and risk taking. Colours do play a strong role, hence the line in the chorus 'paint me on the floor'."
Fire at the Bottom of the Ocean
"This song continues the theme of female desire. There is a fire that burns deep within us - on the bottom of our oceans. I love contradictions and the contradiction of different elements is a very interesting one. There is fire, it is spread by the wind, but that, in my world, happens at the bottom of the ocean. There are all these powerful forces within us and in our psyche. It is also a song about not being broken and holding your head up high."
What will it be
"The lovely piano is played by my dad on this one, which gives the song a rich melodic texture. The song boils down to the one key question people have: 'will you love me as i am'. And that there is no wrong and no right, just the truth of the moment."
The Inner Sea
"I wrote this 20 years ago. It has the charm of a 20 year old wondering what life has to offer and when it will start. Also continues the sea theme."
Dark Butterfly
"Also partly inspired by a dream about dark, poisenous butterflies. A very sensual song. The first of a couple of songs that were inspired by my online dating experience."
You and Me
"You and me babe are like poems / a black and white photograph at night"
Tears of Mine
"Written on a terrace in August, under the starry sky with hints of mint in the air. It is about recognising another person's grief but also about realising that you will create sorrow for the other person if you project your grief onto them, hence that its better to pull back. Very glad to say my dad provided piano for this as well."
Free Climbers
"About the process and thrill of jumping off the cliff and down the waterfall, of falling in love, letting yourself fall in love. And then do it all over again. And not letting urself be brought down by failure or by finding yourself alone in the water, but enjoying the process."
Sublimely Mad
"we have nothing to fear but ourselves / we have nothing to lose but our shells / we have nothing to gain but the crown of the sea / we have nothing to win but the wind in the trees"